Diantara zaman Ptolemy dan zaman Copernicus, dalam satu jangkamasa melebihi seribu tahun, perkembangan astronomi adalah tidak menggalakkan di benua Eropah. Sebaliknya, di tanah Islam pula, banyak progres yang penting telah berlaku di antara kurun ke-9 dan kurun ke-11 didalam bidang peralatan matematik astronomi dan cerapan langit.
Maka bermulalah zaman kegemilangan astronomi Islam dibawah  pentadbiran Khalifah Al-Rashid dan anaknya Al-Mamun. Kedua-duanya  menggalakkan usaha saintifik dan budaya dalam pentadbiran empayarnya.  Dalam masa pentadbirannya di Bagdad, antara tahun 813 dan 833, Khalifah  Al-Mamun telah menapakkan satu perpustakaan yang terbesar sejak zaman  Alexandria, yang dipanggil “The House of Wisdom”. Dia juga telah  mengasaskan satu balai cerap tetap yang pertama di dunia.
Satu tokoh yang terkemuka dalam kurun ke-9 ialah seorang intelektual  berbangsa Farsi yang dipanggil Al-Khawarizmi. Dia telah menulis sebuah  buku pertama mengenai Algebra yang dipanggil “Hisab al-jabr  w’al-muqabala”, sambil memperkenalkan disiplin ini. Dia memperkenalkan  dan menyebarkan penggunaan nombor yang kita gunakan sekarang ini.  Sumbangan utamanya terhadap astronomi adalah dalam bentuk buku Sindhind  zij yang berdasarkan astronomi India, dimana terdapat jadual kedudukan  Matahari, Bulan dan planet-planet. Dia juga telah mengkaji berbagai  aspek, dari gerhana sehingga fasa-fasa bulan.
Hampir pada zaman yang sama, pakar astronomi berbangsa Farsi bernama  Al-Farghani telah menulis sebuah buku unsur-unsur astronomi yang  dipanggil “Kitab fi al-Harakat al-Samawiya wa Jawami Ilm al-Nujum”. Ia  merupakan satu usaha berdasarkan astronomi Ptolemy. Dia juga  memperkenalkan beberapa pandangan baru termasuk precession yang  melibatkan kedudukan nyata, bukan saja planet-planet, malahan  bintang-bintang juga. Usaha ini memainkan peranan penting di Eropah  Barat apabila ia diterjemahkan kedalam bahasa Latin dalam kurun ke-12.
Satu kuadran astrolabe (Damas, Siria, 1333-34). Kredit : British Museum 
Dipenghujung kurun ke-9, tokoh yang terpengaruh ialah seorang pakar  astronomi Arab yang bernama Al-Battani. Ia mencerap langit dari Syria  dan telah membuat beberapa ukuran pada kepersisan amat tinggi buat zaman  tersebut. Dia juga telah menentukan jangkamasa satu tahun solar, ukuran  precession ekuinoks dan kecondongan dataran ecliptik. Dia juga  mengambil kesempatan untuk mengasaskan satu katalog mengandungi 489  bintang-bintang. Dari pandangan yang lebih teoritikal pula, usaha  utamanya yang ditulis di dalam Kitab al-Zij, adalah amat penting sebab  ia memperkenalkan buat pertama kali trigonometri didalam penyelidikan  langit. Pendekatan cara baru ini terbukti lebih berkuasa dari kaedah  geometri Ptolemy. Buku ini telah diterjemahkan kedalam bahasa Latin  didalam kurun ke-12. Ia telah mempengaruhi tokoh-tokoh utama dari Eropah  dalam kurun ke-16 hingga ke-17.
Dalam tahun 994, pakar astronomi Al-Khujandi, yang berasal dari  Tadjikistan (nama sekarang), telah mencipta satu sextant dinding yang  amat besar di Balai Cerap Ray berhampiran dengan Tehran. Ia merupakan  satu alat yang pertama yang membolehkan sudut diukur dengan lebih  persis. Alat ini digunakannya terutamanya untuk mengukur kecondongan  dataran ekliptik dengan lebih persis.
Hampir pada masa yang sama, muncul seorang cendekiawan bernama  Al-Biruni, berasal dari kawasan lautan Aral. Seperti tokoh-tokoh  sebelumnya, dia berminat dalam beberapa bidang termasuk matematik dan  geografi. Dalam astronomi, dia terkenal bukan saja disebabkan usaha  cerapan bulan dan gerhana, malahan juga pendekatan secara moden dalam  kaedah eksperimennya terutamanya dalam analisis kiraan ralatnya dan juga  kiraan Al-Khujandi.
 Satu astrolabe yang dibuat daripada tembaga kuning (Ispahan, Iran, 1712).  Kredit : British Museum Dalam kurun ke-11, seorang tokoh berbangsa Farsi bernama Omar  Khayyam, yang pada masa tersebut terkenal didalam bidang sajak, juga  berminat dalam beberapa bidang lain, terutamanya bidang algebra dan  astronomi. Dia telah mencipta jadual astronomi baru yang istimewa  disebabkan ukuran tahun solar pada tahap kepersisan yang tertinggi buat  masa itu.
Zaman kegemilangan astronomi di tanah Islam ini berakhir dalam kurun  ke-12. Hasil usaha zaman gemilang ini, sedikit demi sedikit telah  diterjemahkan kedalam bahasa Latin, terutamanya di Toledo Sepanyol, lalu  tersebar di seluruh benua Eropah. Melalui terjemahan tersebutlah  tokoh-tokoh intelektual Eropah, dipenghujung zaman pertengahan, mengkaji  semula teori Ptolemy dan mempelajari perkembangan astronomi hasil  sumbangan dunia muslim.


No comments:
Post a Comment