Pages

INFO PUSAT FALAK SHEIKH TAHIR 2012

Kami dari warga kerja Pusat Falak Sheikh Tahir mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2012 kepada semua para pengunjung yang telah sudi datang ke Pusat Falak Sheikh Tahir pada tahun lepas.Semoga kedatangan tahun baru ini memberi seribu kegemilangan serta inspirasi dalam menterjemahkan ilmu Falak ini kepada masyarakat.kami mengalu-ngalukan kedatangan anda ke Pusat Falak Sheikh Tahir pada tahun ini dengan kami menyajikan pelbagai maklumat yang terkini serta menjanjikan pameran yang menarik,sarat dengan info falak serta instrumen astronomi dalam suasana yang penuh kehijauan yang menenangkan.

Sebarang pertanyaan serta maklumat terkini berkaitan Pusat Falak Sheikh Tahir,sila hubungi :Encik Zulhelmi b Mohd Yusof di talian : 04-8664836 ( waktu pejabat 8.00 pagi -5.00 petang )




Friday, July 13, 2012


Semakan Kiblat Sempena Istiwa Adzam

Written by on .

Fenomena Istiwa Adzam akan berlaku pada 15 Julai 2012 (Ahad) pada jam 5:28 petang. Istiwa Adzam adalah fenomena di mana matahari berada tegak di atas Kaabah. Apabila istiwa matahari terjadi di sini, bayang objek tegak di tempat lain akan menunjukkan arah ke Kaabah. Semakan arah kiblat boleh dibuat sewaktu terjadinya fenomena ini.
arah-kiblat
Panduan Membuat Semakan Arah Kiblat
  • Gunakan objek lurus seperti tiang.
  • Tiang tersebut didirikan, sebaiknya di kawasan lapang dan pastikan ianya lurus serta tegak.
  • Bagi menyemak ketegakkan tiang tersebut boleh diletakkan tali yang diikat pemberat dihujung tiang berkenaan.
  • Pastikan tiang yang dipilih untuk tujuan ini tidak terlindung dari sinar matahari.
  • Penyemakkan arah kiblat perlu dibuat tepat mengikut waktunya (27 Mei 2012, Ahad jam 5:16 petang). Sila rujuk waktu piawai melalui http://mst.sirim.my/ atau waktu di tv.
  • Oleh kerana bayang yang terjadi yang berlaku di Malaysia pada sebelah petang maka bayang tiang akan jatuh ke arah timur.
  • Penandaan arah kiblat adalah ke arah barat iaitu bayang tiang yang menghala kembali ke pangkalnya.

No comments:

Post a Comment

PERALATAN FALAK