Pages

INFO PUSAT FALAK SHEIKH TAHIR 2012

Kami dari warga kerja Pusat Falak Sheikh Tahir mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2012 kepada semua para pengunjung yang telah sudi datang ke Pusat Falak Sheikh Tahir pada tahun lepas.Semoga kedatangan tahun baru ini memberi seribu kegemilangan serta inspirasi dalam menterjemahkan ilmu Falak ini kepada masyarakat.kami mengalu-ngalukan kedatangan anda ke Pusat Falak Sheikh Tahir pada tahun ini dengan kami menyajikan pelbagai maklumat yang terkini serta menjanjikan pameran yang menarik,sarat dengan info falak serta instrumen astronomi dalam suasana yang penuh kehijauan yang menenangkan.

Sebarang pertanyaan serta maklumat terkini berkaitan Pusat Falak Sheikh Tahir,sila hubungi :Encik Zulhelmi b Mohd Yusof di talian : 04-8664836 ( waktu pejabat 8.00 pagi -5.00 petang )




Friday, July 6, 2012

5 MASJID TERBESAR DUNIA

Sempena Ramadhan yang akan menjelma tak lama lagi, Team falak penang ingin berkongsi lima masjid terbesar dunia yang menjadi kebanggaan seluruh umat islam

NO.1 MASJIDIL HARAM
Lokasi di Kota Mekah, Arab Saudi menjadi masjid paling mulia dan terbesar bagi seluruh umat islam 
 terutama musim haji. Anggaran keluasan adalah 4,008,202 meter persegi.
NO.2 MASJID AL NABAWI
Terletak di Kota Madinah, Dibuna hasil titik peluh Rasullulah SAW dan menjadi tumpuan kedua umat islam selepas Masjidil Haram.Boleh memuatkan sehingga satu juta orang.
 N0.3 MASJID ISTIQLAH
 Terletak di Jakarta, Indonesia. Ia juga merupakan masjid terbesar di Asia  yang mampu memuatkan seramai 120,000 orang dalam satu masa.

 NO.4 MASJID HASSAN II
Diambil sempena nama Raja Morocco, Raja Hassan II  yang terletak di Casablanca, Morocco. ia mamakan kos pembinaan $800 bilion. Mampu memuatkan seramai 105,000 orang.

NO.5 MASJID FAISAL
Terletak di Ismamabad dan merupakan masjid terbesar di Asia Selatan. ia pernah menjadi masjid terbesar dunia dari segi saiz pada tahun 1986 sehingga 1993.mampu memuatkan lebih dari 300,000 orang.












No comments:

Post a Comment

PERALATAN FALAK