Pages

INFO PUSAT FALAK SHEIKH TAHIR 2012

Kami dari warga kerja Pusat Falak Sheikh Tahir mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2012 kepada semua para pengunjung yang telah sudi datang ke Pusat Falak Sheikh Tahir pada tahun lepas.Semoga kedatangan tahun baru ini memberi seribu kegemilangan serta inspirasi dalam menterjemahkan ilmu Falak ini kepada masyarakat.kami mengalu-ngalukan kedatangan anda ke Pusat Falak Sheikh Tahir pada tahun ini dengan kami menyajikan pelbagai maklumat yang terkini serta menjanjikan pameran yang menarik,sarat dengan info falak serta instrumen astronomi dalam suasana yang penuh kehijauan yang menenangkan.

Sebarang pertanyaan serta maklumat terkini berkaitan Pusat Falak Sheikh Tahir,sila hubungi :Encik Zulhelmi b Mohd Yusof di talian : 04-8664836 ( waktu pejabat 8.00 pagi -5.00 petang )




Thursday, June 16, 2011

Program Cerapan Gerhana Bulan

Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama Masjid Daerah Jawi ,Seberang Perai Selatan telah mengadakan Program Cerapan Gerhana bulan dan Solat Gerhana Bulan. Tujuan program ini di cetuskan adalah untuk memberi pendedahan kepada masyarakat islam khususnya berkaitan fenomena gerhana serta panduan berkenaan kaifiat solat gerhana bulan.Program ini bermula dengan Pameran falak yang diadakan di ruang legar masjid.Para hadirin yang datang selepas solat asar mula membanjiri ruang pameran falak yang sarat dengan khazanah ilmu falak.Pada malamnya ,para jemaah yang hadir dihidangkan pula dengan diskusi Ilmu berkkaitan fenomena Gerhana Bulan dari pandangan Islam.Us Norzli dari jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang selaku moderator dengan digandingkan dengan Us Faizal b Jani dari Jabatan Mufti Perak serta Us Mohd Isa b Abdul Rahman telah mengupas panjang lebar berkaitan fenomen gerhana bulan malah lebih berkat lagi berlaku dalam bulan rejab.Walaupun cuaca kurang mengizinkan untuk melihat proses gerhana bulan berlaku,para jemaah tidak berganjak serta tidak mahu melepaskan peluang untuk melakukan amalan solat sunat gerhana bulan yang diimamkan oleh Us Hanif Izmir yang bermula pada pukul 4.00 pagi.
Mengikut sunatullah fenomena alam, pada awal pagi tadi , Bulan akan memasuki kawasan bayang Bumi mulai jam 2.23 pagi. Serentak dengan ini, bayang gelap Bumi mula kelihatan di permukaan Bulan. Bayang gelap ini akan menutupi keseluruhan cakera Bulan tepat jam 3.22 pagi untuk selama 1 jam 40 minit. Fasa gerhana Bulan penuh ini akan berakhir kira-kira jam 5.03 pagi, tetapi bayang gelap di permukaan Bulan akan terus kelihatan sehingga jam 6.03 pagi. Solat sunat gerhana Bulan (khusuf) di Malaysia bolehdilakukan sebaik sahaja bayang gelap Bumi mula kelihatan di permukaan Bulan kira-kira jam 2.23 pagi sehingga gerhana berakhir jam 6.03 pagi.


No comments:

Post a Comment

PERALATAN FALAK