Pages

INFO PUSAT FALAK SHEIKH TAHIR 2012

Kami dari warga kerja Pusat Falak Sheikh Tahir mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2012 kepada semua para pengunjung yang telah sudi datang ke Pusat Falak Sheikh Tahir pada tahun lepas.Semoga kedatangan tahun baru ini memberi seribu kegemilangan serta inspirasi dalam menterjemahkan ilmu Falak ini kepada masyarakat.kami mengalu-ngalukan kedatangan anda ke Pusat Falak Sheikh Tahir pada tahun ini dengan kami menyajikan pelbagai maklumat yang terkini serta menjanjikan pameran yang menarik,sarat dengan info falak serta instrumen astronomi dalam suasana yang penuh kehijauan yang menenangkan.

Sebarang pertanyaan serta maklumat terkini berkaitan Pusat Falak Sheikh Tahir,sila hubungi :Encik Zulhelmi b Mohd Yusof di talian : 04-8664836 ( waktu pejabat 8.00 pagi -5.00 petang )




Wednesday, May 4, 2011

Fenomena Astronomi Mei 2011

Hujan Meteor Eta Aquarids

Pada tarikh 5 hingga 6 Mei , Anda akan dapat saksikan Hujan Meteor Eta Aquarids yang dianggarkan sekitar 10 meteor sejam pada waktu puncaknya. Kedudukan berada pada Buruj Aquarius di sebelah utara langit. Anda boleh menyaksikan selepas pada pukul 9 malam kerana ketika itu bulan sudah mula terbenam.




Istiwa Ad'zam

28 mei merupakan tarikh penentuan arah kiblat dimana ketika itu bayang matahari berada tegak di atas Kaabah.
28 Mei pada jam 5:16 petang
16 Julai pada jam 5:28 petang

No comments:

Post a Comment

PERALATAN FALAK